Nagrania terenowe

2012-09-30 14.28.23

Zawsze miałem problem z nagraniami terenowymi. Co jakiś czas starałem się temat po raz kolejny poznać i słabo mi to wychodziło. Słuchałem poszczególnych nagrań, za każdym razem zastanawiając się nad celowością ich, może nie samego powstania, ale udostępniania. Zresztą definicja nagrań terenowych jest tak samo wielokrotnie definiowana, jak i niedefiniowalna, jak ambient.

Dopiero kilka dni temu, przesłuchując swoje archiwalne zapisy sprzed ponad 2 lat, gdy szukałem dźwięków do pracy, dojrzałem sens tego typu działań. Odsłuchując poszczególne rejestry, miałem przed oczami widok miejsc, w których dany zapis powstawał. Jednocześnie przywołane zostały zapachy, kolory, fotografia mentalna uzupełniona ścieżką dźwięków.

Zawsze gdy zdarzy mi się słuchać własnych nagrań, wyświetlają się w głowie informacje związane z okolicznościami ich powstania. Co zabawniejsze, mam problem określić etymologię danego sampla, natomiast bez większego problemu przywołuję smak kawy czy temperaturę powietrza.

Powyższe nagranie to pierwsze moje podejście do nagrań terenowych. Zakładam że nie ostatnie. Jest ono w nieznacznym stopniu modyfikowane, raczej montowane, skrócone z ponad godzinnego źródła, niż miksowane. Udostępniłem je, chociaż zdaję sobie sprawę z jego hermetycznego charakteru. Może jednak uda mi się komuś podesłać film jaki trwał podczas nagrań.

2 comments

  1. bojanix · Lipiec 29, 2013

    Nagrania terenowe są dla mnie jednym z podstawowych budulców muzycznych. Fajnie jest wiedzieć, że większość dźwięków w utworze, często nawet pady, perkusje i inne elementy, powstały właśnie z jakiegoś nagrania terenowego.

  2. microust · Lipiec 29, 2013

    Ja nie korzystam z sampli których sam nie „wyprodukuję”. Zdarza mi się czasem podebrać coś komuś, ale przetwarzam to tak głęboko że już sam nie jestem w stanie poznać źródła.
    W opisywanym wyżej przypadku chodziło mi o samo podanie nagrania niemal nie modyfikowanego i jego publikację, szczególnie w przypadku gdy nie ma to żadnego opisanego celu. Ot nagranie dla nagrania. Zdecydowanie wolę projekty terenowe jak choćby zapis dźwiękowy pewnej linii kolejowej w Meksyku.

    Najlepszy projekt jaki nagrałem przy pomocy nagrań terenowych to był Limmatau. Założeniem było zapisanie jednej nocy miasta.

Skomentuj

