A dziś byłem w muzeum, dźwięku.

Jakoś tak się zdarza, że wpadają mi w oczy rzeczy, które odciągają mnie od innych czynności wcześniej zaplanowanych. I jakoś tak się ostatnio składa, że odciągają mnie one od tekstu dotyczącego… no właśnie, konsumpcji cyfrowej. Przypadek oczywiście.

No, ale jak tu wrócić do starcia z arkuszem tekstu, gdy mogę sobie pograć choćby na lirze korbowej. Dokładnie! Na suce mielskiej czy złóbcokach.  Ach!

 

zlobcoki-03

 

Przyznam, że lubię gdy środki wydawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego są przeznaczane na takie projekty jak ten. Muzeum Dźwięku o przewrotnym, ale wiele mówiącym adresie http://www.instrumentyludowe.pl
Co jakiś czas miewam tak zwaną fazę i słucham muzyki ludowej. Zbiorów nie posiadam żadnych. Nie muszę. Program Drugi Polskiego Radia zaspokaja moje potrzeby pod tym względem. (Uwaga! Zbliża się Festiwal Folkowy). Słucham nagrań, oglądam koncerty, przysłuchuję się rozmowom z twórcami. Czasem w głowie roi mi się pomysł, by w końcu na jakiś festiwal pojechać i uczestniczyć w warsztatach (suka biłgorajska już w lipcu!). Plany, plany, plany, które zawsze coś lub ktoś pokrzyżuje. Więc nie planuję. Słucham, czytam i szukam. I niespodziewanie (szukałem czegoś zupełnie innego) trafiłem do muzeum. Takiego niezwykłego – chociaż za chwilę pewnie całkiem normalnego – bo online.

 

Muzeum Dźwięku - strona www

 

Schludny i prosty projekt graficzny. Smakowe ikony. Znakomite zdjęcia i najważniejsze – dźwięk!  Możemy sobie sami wybrać tonację, samemu grać. Co prawda strona wymaga Flasha, co jest minusem, bo aż się prosi, by z dzieckiem przeglądać i zagrać na tabliczce.  Mieszkańcom Warszawy polecam szybciutko zapisać się na warsztaty, są jeszcze wolne miejsca.

Sam projekt jest młody, nagrania instrumentów odbyły się w marcu tego roku. Oto jak był zapowiadany:

Dzięki wsparciu Fundacji Orange rozpoczęliśmy projekt „Muzeum Dźwięku, czyli Orkiestra Niewidzialnych Instrumentów”. Wkrótce ruszy strona projektu, który polegać będzie na archiwizacji brzmień starych, ludowych instrumentów. Finalnie bank brzmienia posłuży nam do stworzenia współczesnego instrumentarium muzycznego, wykorzystującego sterowniki muzyczne. Partnerem projektu jest Państwowe Muzeum Etnograficzne.

Myślę, że się udało. Liczę tylko, że to nie koniec i projekt będzie się rozwijał.

Wspominałem wcześniej na Google+ o powstającym Muzeum Polskiego Designu – również online. Cieszę się z kolejnej inicjatywy, mając nadzieję że zastosowanie zwrotu „muzeum” nie jest tylko chwytem reklamowym.

Skomentuj

